Effektiv diagnose og feilsøking.
Først må vi vite hvordan problemet arter seg, f.eks startproblem, fusk eller manglende effekt.
Forkontroll: -Motorens mekaniske funksjon.
Går ikke motoren bør vi starte med disse punktene:
*Feilkoder: Samme hva slags symptomer bilen har bør vi begynne med å ta ut feilkoder.
Enten via Blinkkoder, EOBD (1.1.2002) eller via vanlig diagnose.
Startsperresystem: Kommunikasjon mellom de forskjellige delene i systemet.
Spenningstilførsel og jordingspunkt: Husk å belaste kretsene, dette kan du gjøre ved å
koble inn f.eks en lyspære (H4)
*Bensintilførsel: – Tilførselstrykk/kapasitet
– Bensinpumpe og rele
– Evt. kaldstartsystem.
*Innsprøytningsdyser: -Spenningstilførsel og dysesignal
*Tenningsanlegg: – Spenningstilførsel og signal på coil/coiler (primærkrets)
– Sekundærkrets.
*Turtallsgiver/fasesensor: -Enkelte biler starter uten fasesensor. De fleste må ha turtallsgiver
for å starte, men ikke alle.
*Gasspjeldstyring: -Har bilen elektrisk styrt gasspjeld må dette systemets kontrolleres.
*Innsugningssystem: -Falskluft, Luftmassemåler.
*Kaldstartsystem: -Får motoren ekstra drivstoff ved kaldstart
*Temperaturgivere: -Gir de styresentralen riktig informasjon?
Dersom motoren går , men fusker bør følgende punkter sjekkes i tillegg*:
*Tomgangssystem: -Er det riktig justert?
*Eksosanlegg og lambdasonde: -Fungerer sonden, er det eksoslekkasje?
Turbo og ladeluftkjøler: -Får motoren den luften den trenger?
Trykkgivere: -Gir de styresentralen riktige signaler?
*Avgasstilbakeføring: -Åpner og stenger ventilen som den skal?
*Sekundærluftsystem: -Er alle slanger og rør ok?
*Kamakselstyring: -Regulerer den som den skal?
På et eller annet stadium i diagnosearbeidet, vil du få behov for å koble til avgassmåleren.
de fleste venter for lenge med dette. Avgassmåleren vil gi deg verdifull informasjon dersom du vet hva du skal se etter.
CO = Karbonmonoksid Normale verdier før_________og etter kat___________.
Hvilken skade gjør dette utslippet?
Hva kan øke utslippet:
Hva kan senke utslippet:
HC = Hydrokarboner Normale verdier før_________og etter kat___________.
Hvilken skade gjør dette utslippet?
Hva kan øke utslippet:
Hva kan senke utslippet:
CO2 = Karbondioksid Normale verdier før_________og etter kat___________.
Hvilken skade gjør dette utslippet?
Hva kan gi feil verdi:
O2 = Oksygen Normale verdier før_________og etter kat___________.
Hvilken skade gjør dette utslippet?
Hva kan gi feil verdi:
Nox = Nitrogenoksid
Partikler =
Praksisoppgaver:
Koble til 4-gass og scoope. Les av lambdasignal og avgassverdier før og etter katalysator.
Lambda =
CO =
HC =
O2 =
CO2 =
Legg inn falskluft på innsugssiden. Hva skjer med verdiene?
Lambda =
CO =
HC =
O2 =
CO2 =
Legg inn falskluft på eksossiden før sonden. Hva skjer med verdiene?
Lambda =
CO =
HC =
O2 =
CO2 =
Koble fra vacuumslangen på trykkregulatoren. Hva skjer med verdiene?
Lambda =
CO =
HC =
O2 =
CO2 =
Koble fra lambdasonden. Hva skjer med verdiene?
Lambda =
CO =
HC =
O2 =
CO2 =
Har bilen to sonder? Mål lambda før og etter katalysatoren?
Lambda =
CO =
HC =
O2 =
CO2 =
CAN-BUS signal
Send gjerne disse dataene til meg for vurdering.