14 Feb ELEKTRONISK STYRTE DIESELINNSPRØYTNINGSSYSTEMER
For å senke utslipp og bedre komfort og effekt, har dieselmotoren i de siste årene gjennomgått en formidabel utvikling. Med dagens moderne systemer har dieselmotoren overtatt store markedsandeler fra ottomotoren. Slik det ser ut i dag er det ikke usannsynlig at dieselmotoren om få år vil være mer utbredt enn ottomotoren.
Det hele startet tidlig på nittitallet, da VW kom med sin TDI motor med elektronisk styrt fordelerpumpe. Forkammermotoren ble ganske raskt byttet ut med direkte innsprøytning, og dysene fikk to åpnings trykk. Disse motorene ble meget økonomiske og at den markante dieselbanken ble betydelig redusert.
På midten av nittitallet kom de første høytrykksradialstempelpumpene (VP44). Disse pumpene fortsatte utviklingen med lavere forbruk og høyere effekt.
De første Common Rail systemene kom på slutten av nittitallet, og ble raskt de fleste motor og bilprodusenters førstevalg. I dag er det ingen bilprodusenter som ikke har en Common Rail motor, enten ferdig eller under utvikling. Omtrent samtidig kom VAG med en motor med pumpedysesystem. Dette har foreløpig ikke slått spesielt godt ann hos andre motorprodusenter, men samme motor benyttes stadig mer i andre bilmerker. Dette er sannsynligvis kun kortsiktig, og er slik det ser ut i dag er pumpedyse for personbil foreløpig på vei ut.
Hva fremtiden vil bringe av dieselinnsprøytningssystemer er ikke lett å spå, men at Common Rail systemet er den foreløpige vinneren er hevet over tvil.
Sorry, the comment form is closed at this time.